Informatie voor tandartsen

Vanuit onze kernwaarden is er vooral aandacht voor de vraag van de patiënt. Onze aanpak kenmerkt zich door een coachende en preventieve manier van werken. Bijvoorbeeld niet domweg een reparatie uitvoeren maar je verdiepen in het verhaal achter de klacht. Door dit te koppelen aan ruim de tijd nemen en goede communicatie ontstaat een tevreden klant.
Door een optimale ontzorging van de patiënt ontstaat een vertrouwensbasis die continuïteit biedt voor alle partijen, ook voor u als tandarts.

Door onze brede en jarenlange ervaring kunnen wij goede zorg verlenen. Wij zijn bekend met zeer uiteenlopende situaties al dan niet in combinatie met implantaten. Wij bieden ondersteuning door de behandeling van patiënten in de zogenaamde ‘verlengde armconstructie’ (KPT). Hierbij wordt de behandeling door een klinisch prothesetechnicus van Paul Höring Tandtechniek verzorgd. Dit kan bij de tandarts in de praktijk of op doorverwijzing in de behandelruimtes in onze beide vestigingen.

De toepassing van deze ‘verlengde armconstructie’ biedt een win-win situatie. De verwijzende tandarts bespaart (kostbare) stoeltijd, de patiënt krijgt extra persoonlijke aandacht en een meer directe mogelijkheid om specifieke wensen en/of klachten kenbaar te maken. Voor de klinisch prothesetechnicus  zelf is er sprake van meer contact met de patiënten en een toename van de werkzaamheden. Uiteraard verloopt deze manier van werken volgens vaste protocollen waardoor de tandarts te allen tijde de gewenste eindverantwoordelijkheid kan blijven dragen.

U heeft als tandarts geen omkijken naar het uitbestede werk. Onze ophaal- en bezorgdienst collega’s zijn 5 dagen per week beschikbaar.

Routetijden
Ochtendroute tussen 09.00 uur en 11.00 uur

Middagroute tussen 15.00 uur en 16.30 uur (niet op vrijdag)

Reparaties en Rebasing die u in de ochtendroute aanbiedt worden bij de middagroute geretourneerd. Verzoek is om de betreffende patiënten ná 16.00 uur in te plannen. Dit geeft ons de tijd om elk werkstuk de aandacht te geven dat het verdient, en onze chauffeur om de route efficiënt in te plannen.

Levertijden:

 
Uitneembare voorzieningen Levertijd in werkdagen
Model 1
Reparaties t/m 4 elementen 0,5
Reparaties vanaf 5 elementen 1
Relining 0,5
Weke Basis 1
Overzetting 1
 Studiemodel  2
 Model in Articulator  2
 Lepel (incl model)  3
 Beetregistratie  3
 Opstellen prothese (incl. artic.)  5
 Supraconstructie  7
 Opbeetplaat (indiv. Splint)  5
 Dieptreksplint  3
 Gebitsbeschermer  4
 Frame  8
 C-C Retainer  3
 Boormallen  4
 Bleekmallen  3
 
Vaste Voorzieningen Levertijd in werkdagen
Kroon- en brugwerk 8
Kroon- en brugwerk op implantaten 10
Composiet (vezel versterkt) reparaties 5
Diagnostiek (opwassen etc) 10
Alle grote constructies in overleg
Frames 5

Articulatoren
Het techniekwerk wordt in het laboratorium in een Artex articulator geplaatst. Eventueel door gebruik te maken van een door u aangeleverde face-bow registratie met de uitzonderlijk gebruiksvriendelijke Artex gezichtsboog.

Het magnetische Splitex systeem maakt het overbodig om een articulator met het techniekwerk mee te sturen. Waardoor met name beschadigingen worden voorkomen die tijdens transport ontstaan. Tandarts en technicus beschikken namelijk beiden over een identieke articulator. De door ons in de articulator gemonteerde modellen worden aan u geretourneerd en u kunt deze d.m.v. de magneetvoet exact op dezelfde wijze in uw articulator plaatsen.

Wij gebruiken in ons lab. uitsluitend de Artex articulator. Maakt u zich geen zorgen om het eiken van uw kostbare bezit, wij nemen dit kosteloos voor onze rekening, om ervoor te zorgen dat we op alle vlakken gelijk gestemd blijven.

Frames
Voor frames maakt het laboratorium gebruik van Vitallium 2000. Vitallium is al gedurende decennia toonaangevend onder de CoCr legeringen en onderscheidt zich met name door sterkte en gewicht. Daarnaast is Vitallium 2000 Nikkel en Beryllium vrij.

Vitallium® 2000

  • Door haar verbeterde fysische en mechanische eigenschappen is Vitallium 2000 de nieuwe norm voor uitneembare skeletprothesen.
  • Deze legering is zodanig samengesteld dat de legendarische duurzaamheid van vitallium behouden blijft en toch nagenoeg alle mechanische eigenschappen verbeterd zijn.
  • Met zijn treksterkte van meer dan 855 Mpa is Vitallium 2000 uitstekend bestand tegen breuken.
  • Dankzij haar elasticiteitsmoduul van 9% laat ze zich evengoed aanpassen als goudlegeringen.
  • De geringe Vickers hardheid vermindert de slijtage van de antagonisten. Bovendien bezit Vitallium 2000 een deformatieweerstand van 600Mpa, waardoor ze tegen blijvende vervorming bestand is.

Deze verbeterde fysische eigenschappen verschaffen uw patiënt een ongemeen sterke en duurzame en tegelijk lichtere en slankere frameprothese.

Kortom, een prothese die het draagcomfort verhoogt, hetgeen bijdraagt tot een betere acceptatie.

Straumann B.V.
Straumann B.V. is de Nederlandse dochteronderneming van het Zwitserse Instituut Straumann AG en leverancier van het Straumann Dental Implant System. Dit Dental Implant System onderscheidt zich door zijn betrouwbaarheid, precisie en gebruiksvriendelijkheid, en is geschikt voor alle tandtechnische indicaties.

Nobel Biocare Nederland B.V. (Netherlands)
Nobel Biocare ontwikkelt, produceert en verkoopt tandimplantaten en IT-gebaseerde tandprotheses. Bekend zijn Procera, dat kronen en bruggen via een computergestuurd productieproces produceert en Dental Implants, die verloren gegane tanden permanent vervangt door middel van implantaten.

DENTSPLY Implants
Manufacturing GmbH
Duitse producent van:

  • drie sterke, succesvolle implantaatsystemen met uitstekende prothetiek: ANKYLOS, XiVE en FRIALIT
  • augmentatieconcepten van de botwinning tot botopbouwmaterialen toe: FRIOS
  • gebruiksvriendelijke, effectieve instrumenten en apparatuur zoals FRIOS Unit S/i en FRIOS MicroSaw
  • speciale therapieconcepten zoals ANKYLOS SynCone, XiVE 3.0 en volkeramische restauraties met CERCON.

Pro-Cam Implants B.V.
Duits/Zwitserse producent van het Camlog systeem. Bekend door het Tube-in-Tube™-Design. Het systeem bevat een minimum aan componenten en is daardoor zeer eenvoudig en zeer gebruiksvriendelijk.

Thommen Medical AG –Hauptsitz
Het Thommen implantaat systeem is gestoeld op een beproefd Zwitsers implantaat concept en doorontwikkeld om aan de hoge hedendaagse klinische eisen te voldoen. Het implantaat systeem is geschikt voor alle indicaties. De flexibiliteit en eenvoud van het systeem garanderen een hoogwaardig eindresultaat. Naast implantaten levert Thommen het Ceros® TCP botsubstituut en Collageen membranen.

Candulor AG
Zwitserse producent van tanden, kiezen en kunststoffen. Candulor staat voor topkwaliteit. Met de vorming van het begrip KunstZahnWerk® heeft Candulor zich een hoog doel gesteld. De combinatie van funktionaliteit en esthetiek in de tandprothetiek onder de aandacht te brengen en te illustreren. De term KunstZahnWerk®betekend voor Candulor: de verplichting om als een van de weinige tandheelkundige bedrijven een compleet prothetisch systeem aan te bieden.
Basis van dit systeem is de opstelfilosofie volgens Prof. Gerber , dat zich decennia lang als een van de meest erkende opstelconcepten wereldwijd heeft bewezen aan universiteiten en in de praktijk.

Pritidenta B.V.
Eerste (en enige) Nederlandse Tandenfabriek ENTA B.V. is een zelfstandig Nederlandse onderneming. De tanden en kiezen zijn van hoogwaardige kwaliteit en bieden een ruime keuze in modellen en kleuren. Bovendien is ENTA B.V. door Lloyd’s Register Quality Assurance Ltd. volgens ISO 9001: 2000 gecertificeerd.

ERKODENT® Erich Kopp GmbH
Duitse producent van dieptrekplaten voor verschillende doeleinden zoals bleeklepels, afdruklepels, Playsafe® gebitsbeschermers, mallen voor noodvoorziening, boormallen, röntgensjablonen enz.

Cendres+Métaux SA
Zwitserse producent van dentale legeringen en producent van een zeer uitgebreide scala aan precisie verankeringen voor de verschillende disciplines binnen de tandheelkunde.

ES Healthcare
Producent van gefreesde constructies via een unieke CAD/CAM technologie. Voor een onbeperkt aantal type implantaten. Combinaties zijn ook mogelijk. Zowel op abutment niveau als op implantaat niveau. Gefreesd uit Titanium of Chrome Cobalt.

ProScan CVBA
Toeleverancier van Locator® abutments voor verschillende implantaatsystemen, leverancier van Southern Implants en leverancier van gefreesde onderstructuren middels de CAD-CAM technologie.

Heraeus-Kulzer
Uw handen veranderen het leven van uw patiënten. Met restauratieve en esthetische behandelingen, geeft u uw patiënt niet alleen een stralende lach maar ook zelfvertrouwen en een verbeterde kwaliteit van leven. Het hele team, zowel in de tandartspraktijk als in het tandtechnisch laboratorium, verdient daarom materialen die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. Het is ons streven, u in uw dagelijkse werk te ondersteunen met innovatieve en betrouwbare producten en diensten.

KNMT-praktijkrichtlijn Samenwerking tandarts-tandtechnicus

Samenwerking tandtechnicus en tandarts
Om de patiënt die bijvoorbeeld een kroon of een prothese nodig heeft, een product van goede kwaliteit te leveren, is een goede samenwerking met ons tandtechnisch laboratorium onmisbaar. Om deze samenwerking te stroomlijnen is de KNMT-praktijkrichtlijn Samenwerking tandarts-tandtechnicus ontwikkeld.
De KNMT-praktijkrichtlijn Samenwerking tandarts-tandtechnicus biedt een leidraad voor de tandarts en de tandtechnicus bij het optimaal laten verlopen van de samenwerking tussen de tandarts en de tandtechnicus met als resultaat een kwalitatief goed product en een tevreden patiënt.

Definitie
De samenwerking betreft het in opdracht van een praktijk uitoefenende tandarts door de tandtechnicus vervaardigen of repareren van tandtechnische werkstukken.

In de algemene voorwaarden van de brancheorganisaties van de tandtechnici, het NTG en de VLHT, zijn een aantal regelingen opgenomen die, indien daarvan niet uitdrukkelijk, schriftelijk, wordt afgeweken, van toepassing zijn op de afspraken tussen tandarts als opdrachtgever en tandtechnicus als leverancier/verkoper.

De tandarts wordt geacht akkoord te gaan met deze voorwaarden, tenzij hij het tegendeel schriftelijk heeft kenbaar gemaakt. Aanbevolen wordt om deze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden kritisch door te lezen.

Doelstelling
Voor een goede samenwerking is communicatie tussen partijen betreffende de verstrekte opdracht essentieel. In deze praktijkrichtlijn worden de aspecten aangeven die voor een goede communicatie en samenwerking van belang zijn.

De verantwoordelijkheid van tandarts en tandtechnicus
Een tandtechnisch werkstuk kan worden aangemerkt als een naar maat gemaakt medisch hulpmiddel, dat speciaal wordt vervaardigd volgens voorschriften van een tandarts. Het is de verantwoordelijkheid van de tandarts om zich op de hoogte te stellen van de bekwaamheid en werkwijze van de tandtechnicus
De tandarts stelt de diagnose en de indicatie en vervaardigt de afdrukken op basis waarvan hij aan de tandtechnicus een schriftelijke opdracht verstrekt voor de vervaardiging van een tandtechnisch werkstuk. Het is vanzelfsprekend de verantwoordelijkheid van de tandtechnicus, indien nodig, aanvullende informatie aan de tandarts te vragen.

Voor de uitvoering van de opdracht is de tandtechnicus verantwoordelijk
De tandarts en de tandtechnicus maken in het kader van hun samenwerking afspraken over de te gebruiken materialen en onderlinge taakverdeling. Met name voor wat betreft:

  • het desinfecteren van de afdrukken
  • het inkerven van de stompen
  • het ontwerpen van de frames
  • het kleurbepalen
  • het vervaardigen van de werkstukken
  • het periodiek evalueren van de samenwerking

De tandarts stelt een opdrachtbon op met een duidelijke opdrachtspecificatie en materiaalspecificaties.
Deze opdrachtbon bevat daarnaast tenminste de volgende gegevens:

  • naam, adres, woonplaats van de tandarts
  • naam, adres, woonplaats van de tandtechnicus
  • naam of nummer van de patiënt
  • datum van de opdracht en de gewenste datum voor het gereedkomen van de opdracht
  • de gewenste kleur
  • het wel of niet gedesinfecteerd zijn van de afdrukken
  • aanvullende relevante gegevens

De tandtechnicus vervaardigt het tandtechnische werkstuk volgens de opdracht en wensen van de tandarts.

Indien bij de tandtechnicus twijfel rijst ten aanzien van de juistheid of volledigheid van de opdracht en/of de afdrukken, stelt hij zich onverwijld daaromtrent in verbinding met de tandarts.

Klachten
Indien één van de betrokkenen (de tandarts of de tandtechnicus) klachten heeft over de gang van zaken, neemt hij in eerste instantie contact op met de tandarts c.q. de tandtechnicus.

Als dat contact niet tot een bevredigende oplossing leidt en ook vormen van bemiddeling niet slagen, kan hij overwegen de kwestie voor te leggen aan het Nederlands Arbitragecollege voor de Tandtechniek.

Algemene verkoop-en leveringsvoorwaarden voor dienstverlening

 

Artikel 1: Definities

In deze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder:

Tandtechnisch Labaratorium (TTL) : Paul Höring Tandtechniek

Opdrachtgever: De wederpartij van het tandtechnisch laboratorium (TTL)

Opdracht: Iedere opdracht van de opdrachtgever aan het TTL.

Overeenkomst: Iedere verkoop- en leveringsovereenkomst die tussen opdrachtgever en het TTL tot stand komt, elke wijziging daarvan of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die overeenkomst, niet zijnde een aanbieding.

Aanbieding: Iedere offerte betreffende het verkopen en/of leveren van producten en/of diensten

Producten en diensten: Alle zaken die het onderwerp zijn van een overeenkomst tussen opdrachtgever en het TTL, zoals hierboven bedoeld.

Voorwaarden: Deze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden

Artikel 2: Toepasselijkheid van deze voorwaarden

2.1

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle door het TTL aan opdrachtgever gedane aanbiedingen en tussen het TTL en opdrachtgever gesloten overeenkomsten, tenzij door opdrachtgever en het TTL schriftelijk anders wordt overeengekomen.

2.2

Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

2.3

De opdrachtgever wordt geacht akkoord te gaan met deze voorwaarden. Eventuele afwijkingen van deze voorwaarden dienen uitdrukkelijk schriftelijk te worden overeengekomen. Aan dergelijke afwijkingen kunnen geen rechten worden ontleend met betrekking tot later

aangegane rechtsverhoudingen.

2.4

Eventuele andere algemene voorwaarden, daaronder begrepen die van de opdrachtgever, worden door het TTL niet geaccepteerd, tenzij het TTL en opdrachtgever schriftelijk hebben verklaard dat zodanige andere voorwaarden wel van toepassing zijn.

 

Artikel 3: Prijzen

3.1

Het TTL stelt opdrachtgever periodiek op de hoogte van haar prijzen. Prijzen gelden voor een vooraf aangegeven periode, met inachtneming van hetgeen in artikel 3.3 en 3.4 bepaald is.

3.2

Alle prijzen worden uitgedrukt in Euro‘s en zijn inclusief BTW .

3.3

De prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van de publicatie ervan voor het TTL geldende omstandigheden, zoals onder meer valutakoersen, aankoopprijzen, vrachttarieven, in- en uitvoerrechten, accijnzen, heffingen en belastingen die direct of indirect van het TTL worden

geheven dan wel door derden ten laste van het TTL worden gebracht.

3.4

Ingeval van wijziging van één of meer kostprijsfactoren gedurende de geldigheidsduur van de algemene prijsopgave zal het TTL de prijzen dienovereenkomstig aanpassen. Het doorberekenen van deze kostprijsverhogingen/cq. -verlagingen is beperkt tot van buiten opgelegde kostprijsverhogingen/cq. -verlagingen die uitstijgen boven een normale trendmatige afwijking.

Artikel 4: Aanbieding en totstandkoming van overeenkomsten

4.1

Een aanbieding geldt als een uitnodiging tot het plaatsen van een opdracht en bindt het TTL slechts gedurende de op de aanbieding vermelde geldigheidsduur.

4.2

Een overeenkomst komt slechts tot stand indien en voorzover de opdrachtgever op basis van de aanbieding opdracht geeft aan het TTL de opdracht uit te voeren en het TTL de opdracht schriftelijk aanvaardt, dan wel door uitvoering van de opdracht door het TTL.

4.3

De prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst voor het TTL geldende omstandigheden, zoals onder meer valutakoersen, aankoopprijzen, vrachttarieven, in- en uitvoerrechten, accijnzen, heffingen en belastingen die direct of indirect van het TTL

worden geheven dan wel door derden ten laste van het TTL worden gebracht.

4.4

Ingeval van wijziging van één of meer kostprijsfactoren na de datum van totstandkoming van de overeenkomst, zal het TTL de overeengekomen prijs dienovereenkomstig aanpassen. Het doorberekenen van deze kostprijsverhogingen/cq. -verlagingen is beperkt tot van buiten opgelegde kostprijsverhogingen/cq. -verlagingen die uitstijgen boven een normale trendmatige afwijking.

4.5

Alle opgaven door het TTL van getallen, maten, gewichten en/of andere aanduidingen van de producten en diensten zijn met zorg gedaan. Het TTL kan er echter niet voor instaan dat zich ter zake geen technisch onvermijdelijke afwijkingen van kleuren en eigenschappen en/of

afwijkingen met dergelijke tolerantie zullen voordoen. Getoonde of verstrekte monsters, tekeningen of modellen zijn slechts aanduidingen van de betreffende producten en diensten.

Artikel 5: Uitvoering van de overeenkomst

5.1.

Het TTL zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren en op grond van de op dat moment bekende stand van de wetenschap.

5.2.

Indien en voor zover een goede uitwerking van de overeenkomst dit vereist, heeft het TTL het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.

5.3.

Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan het TTL aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan het TTL worden verstrekt.

Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan het TTL zijn verstrekt, heeft het TTL het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten tegen de gebruikelijke tarieven aan

opdrachtgever in rekening te brengen.

5.4.

Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan het TTL de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

Artikel 6: Levertijd

6.1.

De door het TTL opgegeven levertijd heeft bindende kracht.

6.2.

De levertijd vangt aan zodra de opdracht door het TTL is aanvaard, dan wel indien het TTL voor de uitvoering van de overeenkomst gegevens of hulpmiddelen nodig heeft, die door opdrachtgever moeten worden verstrekt, op de dag dat alle benodigde gegevens of

hulpmiddelen in het bezit zijn van het TTL.

6.3.

Tijdstip van levering is het moment van aflevering bij opdrachtgever.

 

6.4.

Bij overschrijding van de opgegeven levertijd heeft opdrachtgever recht op schadevergoeding voor zover de redelijkheid en billijkheid zich daar niet tegen verzetten en daadwerkelijke schade is geleden, inclusief eventuele schade die kan worden geclaimd door een gedupeerde

patiënt, behoudens voor zover sprake is van een situatie zoals bedoeld in artikel 9.

Opdrachtgever heeft geen recht op ontbinding van de overeenkomst, tenzij de overschrijding van de levertijd zodanig is, dat van opdrachtgever redelijkerwijs niet kan worden verlangd, dat hij het betreffende gedeelte van de overeenkomst in stand laat. Opdrachtgever is in geval van overschrijden van de alsdan overeengekomen nieuwe levertijd gerechtigd de overeenkomst te ontbinden.

Artikel 7: Verzending, overgang risico en eigendomsvoorbehoud

7.1.

Alle leveringen geschieden ten huize van de wederpartij.

7.2.

Tot aan het moment van het afleveren bij opdrachtgever zijn de producten voor risico van het TTL. Op het moment van ontvangst van de producten ten huize van opdrachtgever gaat alle risico voor directe en indirecte schade, welke aan deze producten mochten ontstaan op de opdrachtgever over.

7.3.

De door het TTL aan opdrachtgever geleverde en te leveren producten blijven eigendom van het TTL, zolang opdrachtgever nog niet geheel heeft voldaan aan zijn betalingsverplichtingen voortvloeiende uit de desbetreffende met het TTL aangegane overeenkomst.

Artikel 8: Geheimhouding

Opdrachtgever en het TTL zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit

voortvloeit uit de aard van de informatie.

Artikel 9: Niet toerekenbare tekortkoming

9.1.

Onder niet toerekenbare tekortkoming wordt te dezen verstaan:

Elke van de wil van opdrachtgever en/of het TTL onafhankelijke c.q. onvoorzienbare omstandigheid waardoor nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs door de opdrachtgever niet meer kan worden verlangd.

Onder niet toerekenbare tekortkoming wordt in ieder geval begrepen: oorlog, oproer, werkstaking, bedrijfsbezetting, brand, overstroming, overheidsmaatregelen e.d., zowel bij het TTL alsmede bij de leveranciers van materialen, waardoor de verplichtingen jegens de opdrachtgever niet meer kunnen worden nagekomen.

 

9.2.

Indien er zich een overmachtsituatie voordoet zoals genoemd in artikel 9.1., dan zijn opdrachtgever en het TTL gerechtigd om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten dan wel de overeenkomst definitief te ontbinden. Het TTL zal opdrachtgever zo spoedig mogelijk van een (dreigende) omstandigheid, zoals bedoeld in artikel 9.1 op de hoogte stellen en zal over ontbinding met de opdrachtgever overleg voeren.

9.3.

Indien het TTL bij het intreden van de omstandigheid als bedoeld in artikel 9.1. al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen. Dit geldt niet wanneer het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.

9.4.

Iedere aanspraak op schadevergoeding is in geval van een niet toerekenbare tekortkoming uitgesloten.

Artikel 10: Betaling

10.1.

Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na levering of binnen 30 dagen na factuurdatum wanneer de factuur na de leveringsdatum wordt verzonden. Indien echter een maandoverzicht gebruikelijk is, dan dient betaling te geschieden binnen 15 dagen na ontvangst van dit overzicht.

10.2.

Alle betalingen aan het TTL dienen zonder enige aftrek of schuldvergelijking te geschieden ten kantore van het TTL of op een door het TTL aangewezen rekening en worden geboekt in mindering op de oudste uitstaande schuld van opdrachtgever aan het TTL.

10.3.

Bij overschrijding van de betalingstermijn genoemd in artikel 10.1. is opdrachtgever in verzuim zonder dat hiervoor enige ingebrekestelling is vereist. In dat geval heeft het TTL het recht om opdrachtgever vanaf de vervaldag rente in rekening te brengen, gelijk aan de wettelijke rente, maar met een minimum van 1% per maand, over het verschuldigde factuurbedrag tot aan het tijdstip van de algehele voldoening van het factuurbedrag.

10.4.

Indien bij herhaling het gestelde in artikel 10.1. door opdrachtgever niet wordt nagekomen, heeft het TTL het recht, alvorens verder te presteren, van opdrachtgever contante betaling of vooruit betaling te verlangen.

10.5.

Alle gerechtelijke- en buitengerechtelijke incassokosten die het TTL maakt als gevolg van het niet nakomen door opdrachtgever van diens betalingsverplichtingen, komen ten laste van opdrachtgever.

10.6

Kortingsregelingen kunnen in individuele overeenkomsten worden opgenomen.

 

Artikel 11: Reclames

11.1.

Opdrachtgever is gehouden om de bij hem afgeleverde zaken direct te inspecteren en te controleren op zichtbare gebreken.

11.2.

Onverminderd het elders in deze voorwaarden bepaalde, dienen alle reclames betreffende door het TTL verrichtte werkzaamheden of door haar geleverde producten, binnen 10 werkdagen na aflevering schriftelijk te zijn ingediend, onder nauwkeurige opgave van de aard en de grond der klachten.

11.3.

Afwijkingen met een redelijke tolerantie geven aan de opdrachtgever geen recht op reclame.

11.4.

Gereclameerde producten moeten op verlangen door het TTL worden gekeurd. De kosten van de keuring zijn voor rekening van de opdrachtgever, tenzij terecht is gereclameerd.

11.5.

Indien de reclame gegrond wordt bevonden, zal het TTL het product of een onderdeel daarvan, waarop de reclame betrekking heeft, kosteloos herstellen, vervangen of aan de opdrachtgever vergoeden, zulks ter keuze van het TTL.

11.6.

Het indienen van een reclame ontslaat opdrachtgever nimmer van zijn betalingsverplichting ten opzichte van het TTL. Reclame is geen reden voor het opschorten van de betalingsverplichting voor het betreffende werkstuk, tenzij dit niet redelijk is te achten.

Artikel 12: Garantie

12.1

Met inachtneming van hetgeen elders in deze voorwaarden is bepaald, staat het TTL in voor de deugdelijkheid alsmede de kwaliteit van de door haar geleverde producten c.q. het gebruikte en/of geleverde materiaal, gedurende zeven maanden na levering.

Deze garantiebepaling geldt eveneens, maar dan voor onbepaalde tijd, voor verborgen gebreken, doch alleen wanneer zulke gebreken uitsluitend of overwegend het gevolg zijn van een onjuistheid in het ontwerp en/of fabricage van het werkstuk door het TTL, dan wel

tengevolge van gebrekkige afwerking of gebruik van slecht materiaal door het TTL.

Indien het geleverde of de materialen niet voldoen aan de in het normale verkeer daaraan te stellen eisen, zal het TTL de, als gevolg daarvan, ontstane gebreken aan het geleverde werkstuk kosteloos herstellen, vervangen of aan de opdrachtgever vergoeden, zulks ter keuze van het TTL.

12.2

De garantieverplichting van het TTL vervalt indien het geleverde werkstuk door opdrachtgever onoordeelkundig wordt gebruikt, onjuist wordt behandeld of wordt blootgesteld aan een buitengewone belasting, de technische aanwijzingen betreffende het gebruik van het product niet in acht worden genomen, er sprake is van ondeugdelijk materiaal hetgeen door opdrachtgever ter beschikking is gesteld of uitdrukkelijk is voorgeschreven en tenslotte nog bij leveringen waarbij tengevolge van de constructie (bijvoorbeeld scheur-, breuk- of

vervormingsgevaar) of tengevolge van de toepassingsmethode met een vroegtijdig verbruik rekening moet worden gehouden.

12.3

Garantie voor, door het TTL, elders ingekochte producten en/of materialen wordt slechts gegeven indien en voor zover de betreffende fabrikant/leverancier garantie verstrekt. Het TTL verplicht zich producten en/of materialen in te kopen bij fabrikanten/leveranciers waarvan het TTL in redelijkheid mag aannemen dat dit goede en betrouwbare leveranciers zijn.

12.4

Het TTL is gehouden tot nakoming van de in dit artikel omschreven garantieverplichtingen zowel binnen Nederland als daarbuiten.

12.5

Zonder toestemming van het TTL mag niets aan de gebreken vertonende producten worden veranderd, op straffe van verval van de in dit artikel omschreven garantieverplichtingen. Als verandering wordt niet beschouwd het verrichten van normale handelingen die dienen om het werkstuk te kunnen plaatsen en het beslijpen van protheses en andere werkstukken ter verwijdering van drukplaatsen en dergelijke, zonder dat de bruikbaarheid van het werkstuk als zodanig in het geding is.

Artikel 13: Aansprakelijkheid

13.1

De aansprakelijkheid van het TTL jegens opdrachtgever en derden is uitdrukkelijk beperkt tot de nakoming van de in artikel 6.4 en 12 omschreven verplichtingen. Behoudens bepalingen van dwingend recht inzake (product) aansprakelijkheid en opzet of grove schuld van het TTL of haar ondergeschikten, alsmede met inachtneming van de rechtsregels van openbare orde en goede trouw, is het TTL niet gehouden tot enige vergoeding van schade, van welke aard dan ook, direct of indirect, zowel bij de wederpartij als bij derden.

13.2

Opdrachtgever vrijwaart het TTL voor alle aanspraken van derden veroorzaakt door gebruikmaking in het kader van de overeenkomst door het TTL van door opdrachtgever verstrekte gegevens.

Artikel 14: Ontbinding en opschorting

14.1.

Indien opdrachtgever op enige wijze jegens het TTL tekortschiet in de nakoming van enige verplichting, alsmede in geval van aanvraag tot surséance van betaling, faillissementsaanvraag, faillissement of liquidatie van opdrachtgever of staking van de onderneming van

opdrachtgever, is het TTL, onverminderd de overige aan haar toekomende rechten en zonder enige verplichting tot schadevergoeding, bevoegd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang te ontbinden, dan wel de uitvoering van de overeenkomst op te schorten.

14.2.

Indien het TTL conform het in artikel 14.1. bepaalde de overeenkomst ontbindt, wordt onverminderd de overige rechten van het TTL, al hetgeen opdrachtgever aan het TTL uit welke hoofde ook is verschuldigd, ineens opeisbaar en zal het TTL zijn gerechtigd de verdere

uitvoering van enige opdracht onmiddellijk op te schorten.

Artikel 15: Arbitrage

15.1.

Alle geschillen, welke tussen partijen ontstaan naar aanleiding van een overeenkomst gesloten op grond van de onderhavige voorwaarden, zullen worden beslecht door het Nederlands Arbitragecollege voor de Tandtechniek, op de wijze als in het bij deze voorwaarden behorende arbitragereglement is bepaald.

15.2.

Onder een geschil als bedoeld in dit artikel, wordt mede begrepen het zonder meer niet tijdig betalen door de opdrachtgever, alsmede geschillen die ontstaan uit een verschil van inzicht omtrent de redelijkheid van uitleg van deze voorwaarden.

Artikel 16: Geldend recht

Op alle rechtsverhoudingen tussen het TTL en opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing

Artikel 17: Deponering

Deze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel De Veluwe en Twente onder nummer 08132741.